توسعه ظرفیت های حمل و نقل صادراتی

با ۲۸ درصد رشد، حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتنری در بندر شهد رجایی، امسال به بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار کانتینر افزایش می یابد

زیرساخت های حمل و نقل یکی از مهم ترین بسترهای صادرات غیرنفتی است. ترمیم فرسودگی بافت های لجستیک و تسهیل امور مربوط به گمرکات و حمل بار در مرزها و مسیرهای صادراتی کشور می تواند گام مهم و موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجاری کشور باشد.

رییس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی با بیان اینکه اکنون 17 خط کشتیرانی لاینری جهان تردد خود را به این بندر آغاز کرده اند گفت: با 28 درصد رشد، حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتنری در بندر شهد رجایی، امسال به بیش از دو میلیون و 100 هزار کانتینر افزایش می یابد. تورج امیری در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر شهید رجایی افزود: پیش از آغاز تحریم های ظالمانه حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهد رجایی به بیش از سه میلیون کانتینر در سال می رسید. با آغاز تحریم ها و کاهش تردد لاینرها به این بندر در سال 1394 عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهید رجایی به یک میلیون و 600 هزار دستگاه کانتینر کاهش یافت.
وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتنیری در فاز یک ترمینال یک بندر شهید رجایی یک میلیون و 500 هزار و فاز دوم بیش از 2 میلیون دستگاه است، گفت: با نصب 20 دستگاه کانتری کرین (جرثقیل بزرگ بندری) در یال شرقی و غربی این فاز، ظرفیت این ترمینال به سه میلیون و 500 هزار دستگاه کانتینر در سال افزایش می یابد.
امیری یادآورشد: با تجهیز فاز دوم بخشی از ترمینال 2 بندر شهیدرجایی ظرفیت کانتینری این بندر، سالیانه به 6 میلیون کانتینر افزایش می یابد و با تکمیل فاز سوم این بندر ظرفیت سالیانه ما به بیش از هشت میلیون دستگاه کانتینر افزایش خواهد یافت.
به گفته این مقام مسوول در بندر شهید رجایی، هم اکنون دو اپراتور در ترمینال یک بندر شهید رجایی فعال است و مزایده برای انتخاب یک اپراتور جایگزین در این فاز در حال ویرایش قرارداد است و مقدمات تعیین اپراتور برای ترمینال دوم بندر شهید رجایی نیز در دست اقدام قرار گرفته است.
وی با اشاره به آغاز تردد لاینرهای بزرگ جهان به بندرشهید رجایی گفت: 17 لاینر بزرگ جهان تردد خود را به این بندر آغاز کرده اند و بزودی تردد لاینرهای مرسک دانمارک، (MOL) ام او ال ژاپن، (CMA ) سی ام آ فرانسه و(Messina) مسینا ایتالیا به بندر شهید رجایی آغاز می شود.
رییس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی با بیان اینکه پیش از آغاز تحریم های ظالمانه 27 لاینر بزرگ جهان به بندر شهید رجایی تردد داشتند، گفت: با آغاز تردد این شرکت های کشتیرانی، مجموع لاینرهای این بندر به بیش از 20 شرکت افزایش یافت، ضمن اینکه هفته گذشته تردد نخستین کشتی مرسک به بندر شهید رجایی برای تخلیه تعدادی کانتینر انجام و بدین ترتیب تردد کشتی های این شرکت به صورت برنامه ای به شهید رجایی از سایر بنادر جهان آغاز شد.
امیری در ادامه با اشاره به ظرفیت ترانزیتی کانتینری بندر شهید رجایی افزود: ظرفیت ترانزیتی کانتینری کشور سالیانه 100 میلیون تن است، اما هم اکنون از 10 میلیون تن آن استفاده می شود و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مناسب این ظرفیت را در بندر شهید رجایی ارتقا دهیم.
وی در پایان به اهمیت تبادل اطلاعات بین سازمان های بنادر و کشتیرانی و گمرک اشاره کرد و گفت: هنوز تبادل اطلاعات بین بنادر و گمرک آغاز نشده و بندر شهید رجایی آمادگی دارد تمام مشکلات تبادل اطلاعات کالاهای وارداتی را برطرف کند تا از هرگونه سواستفاده و قاچاق در این بخش جلوگیری شود.

پیش از این سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل شرکت حمل و نقل سدید بار در حوزه چالش های حمل و نقل صادرات به اگزیم نیوز گفت:

تجهیز ناوگان دقیق برای حمل و نقل و رساندن کالا به بازار یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان ما است.

وی در خصوص رفع این مشکل با اشاره به مرزهای آبی و خاکی وسیعی که در کشور ما وجود دارد تصریح کرد: به عقیده من برای رفع هر مشکل اقتصادی، باید در اقتصاد هر کشوری امنیت وجود داشته باشد.

وی تشریح کرد: شاید بهترین راهکار، رفع موانع و مشکلات در نشست های کمیسیون های اقتصادی بین کشورها باشد. به باور من مهم ترین موضعی که در این شرایط می توان به آن توجه کرد این است که زمینه سازی سود دو طرف (برد_ برد) برای کشورهای همسایه تعریف و رابطه اقتصادی کشورها به سمت ایجاد منافع دوطرفه پیش برود.

وی در ادامه تصریح کرد: به عقیده من یک رابطه اقتصادی خوب در این خلاصه نمی شود که یک نرخ خوب یا یک قیمت خوب در یک بازار کاری را بتوانیم انتقال دهیم و یا کسب کنیم.

دکتر مقیمی افزود: روان بودن، ثابت بودن و ارتباط داشتن 3 اهرم موثر هستند که در یک رابطه اقتصادی بیش از هر اصلی نقش ایفا می کنند. اگر بتوانیم در این خصوص یک عملکرد و روند منسجم تعریف کنیم به واسطه کوتاه ترین مسیر جابه جایی، رساندن سریع کالا به بازار هدف و ... می توانیم بهترین و سودآورترین رابطه تجاری را با کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگری که در کنار  قیمت تمام شده کالا می توان به آن اشاره کرد این است که مطلوب ترین شرایط تحویلی کالا را فراهم آوریم و بتوانیم در کوتاه ترین زمان محصولات را از امن ترین مسیر به دست مشتریان برسانیم.  

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران افزود: نکته دیگر در این میان این است که یک مسیر کریدوری بین کشورهای ما و کشورهای همجوار تعریف شده است که این مسیر می تواند منافع مشترکی را تعریف کند. وی در ادامه می گوید: توجه به این موضوعات می تواند زمینه خوبی را برای تجارت هر کشوری تعریف کند و می توان از طریق ایجاد زیر ساخت ها و شرایط مطلوب سود و منفعت زیادی را برای طرف های تجاری تعریف و تدوین کرد.

کد خبر 14649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =